Marcin Salamaga
2023, s. 240, ISBN 978-83-7252-889-6
Głównym celem monografii jest zbadanie kierunków i intensywności wzajemnego odziaływania pomiędzy innowacyjnością gospodarki i handlem zagranicznym w poszczególnych krajach Grupy Wyszehradzkiej, a także analiza skłonności do innowacji produktowych, procesowych, marketingowych i organizacyjnych wśród przedsiębiorstw uczestniczących w handlu zagranicznym w Polsce. Celem teoriopoznawczym pracy jest z kolei umiejscowienie relacji pomiędzy handlem zagranicznym i innowacyjnością w teorii ekonomii, synteza dotychczasowych wyników badań tego zagadnienia oraz ocena jego znaczenia dla rozwoju gospodarczego. W części empirycznej monografii zastosowano narzędzia statystyczno-ekonometryczne, m.in. modele wektorowej korekty błędem (VECM), testy przyczynowości w sensie Grangera i uporządkowane wielomianowe modele probitowe. Do realizacji celu empirycznego pracy wykorzystano dane pochodzące m.in. z Eurostatu, Word Input-Output Database, OECD, a także z badania ankietowego przeprowadzonego wśród przedsiębiorców. Wyniki uzyskane w pracy pozwoliły sformułować ogólniejsze wnioski o charakterze zaleceń i rekomendacji w kwestii wykorzystania handlu zagranicznego jako instrumentu wsparcia innowacji w Polsce i pozostałych krajach V4, ale i odwrotnie: wykorzystania polityki innowacyjnej jako stymulatora konkurencyjności eksportu towarów i usług.
Treść:
1. Innowacje a innowacyjność gospodarki
2. Innowacyjność w ujęciu różnych teorii ekonomii
3. Rozwój gospodarczy i innowacyjność gospodarek krajów Grupy Wyszehradzkiej
4. Badanie dynamicznych zależności pomiędzy innowacyjnością i konkurencyjnością eksportu w krajach Grupy Wyszehradzkiej
5. Modelowanie skłonności do innowacji w przedsiębiorstwach w Polsce